Ilman Viulevaa Päällikköä ei tällaista olisi tullut tehtyä, vaan markkinoinnista olisi tullut sekamelskaa.

Juha Makkonen, toimitusjohtaja, E-P Mig ja Kone Oy

E-P Mig ja Kone Oy on

suomalaisen konepajan luotettava kumppani

E-P Mig ja Kone Oy on vuonna 1992 perustettu konepajan luotettava kumppani, joka toimittaa maailman johtavien valmistajien koneita, työkaluja ja tarvikkeita. Yritys palvelee Seinäjoelta käsin konepajoja ja metallirakentajia Etelä-Pohjanmaalla ja ympäri maata.

Yrityksen nykyinen toimitusjohtaja Juha Makkonen on toisen polven "migläinen". Kun Itikan risteys Seinäjoella alkoi 1980-luvun alussa kehittyä, Juhan isä Mikko Makkonen aisti kauppapaikan mahdollisuudet ja perusti vuonna 1981 yhtiökumppaninsa kanssa Itikanmäelle koneliikkeen. Sen hyllystä eteläpohjalaiset saivat kaikkea autonakuista Migatronicin hitsauskoneisiin ja moottorikelkoista poranteriin. Vauhdikkaan 80-luvun jälkeen eteläpohjalainen yritteliäisyys ja kasvunnälkä nostivat vahvasti päätään ja saivat Mikon perustamaan oman yrityksen, E-P Mig ja Kone Oy:n vuonna 1992.

Vuodet ja vuosikymmenet eivät ole veljeksiä. Pian 40 vuotta yritys on kuitenkin onnistunut vastaamaan toimintaympäristön ja kysynnän muutoksiin. Menetystekijät ja aikaa kestävät perusarvot ovat asiantuntemus, alan johtavat tuotemerkit, suorituskyky, toimintavarmuus, aktiivinen vuoropuhelu sekä halu ja kyky tarjota niin vakioratkaisuja kuin räätälöintiä. Ne tekevät E-P Mig ja Koneesta ammattikonepajan luotettavan kasvukumppanin.

E-P Mig ja Koneessa toimintaa kehitetään jatkuvasti, mutta arjessa tekeminen keskittyy rutiineihin ja konepajojen haasteiden ratkomiseen. Keväällä 2019 oli kuitenkin aika tarttua härkää sarvista ja uudistaa markkinointi. Muutos haluttiin tehdä määrätietoisesti ja tehokkaasti ja koska oma osaaminen keskittyy konepaja-alaan ja myyntiin, otettiin avuksi ulkopuolinen markkinoinnin asiantuntija: Viuleva Päällikkö Riikka Autio. Hänen johdollaan kehitettiin markkinointistrategia ja aloitettiin ripeästi markkinointiviestinnän uudistus.

Faktat

Yritys

E-P Mig ja Kone Oy, Seinäjoki

 

Palvelu

Viuleva Päällikkö 4 + 2 + 2 päivää, 50 % lähityötä ja 50 % etätyötä

Asiakaspalaute

Mitä odotuksia ja tavoitteita yrityksenne oli asettanut yhteistyölle?
- Tavoitteena oli käynnistää yrityksen markkinointityö nollatasosta ja laatia strategia seuraaville vuosille.

 

Miten yhteistyö sujui?
- Yhteistyö sujui loistavan jouhevasti.

 

Minkälaisen vaikutelman Viuleva Päällikkö synnytti?
- Viuleva Päällikkö on ammattitaitoinen markkinoinnin asiantuntija.

 

Mitkä olivat Viuleva Päällikkö -palvelun konkreettiset ja pitkän tähtäimen hyödyt yrityksellenne?
- Nyt tehtiin selvä suunnitelma ja määritettiin mittarit, joilla toimenpiteitä voidaan mitata. Ilman päällikköä ei tällaista olisi tullut tehtyä, vaan markkinoinnista olisi tullut sekamelskaa.

Minkälaiset yritykset voisivat hyötyä Viulevasta Päälliköstä?
- Palvelu sopii erinomaisesti pk-yrityksille, joilla ei välttämättä ole resursseja eikä markkinointiosaamista viedä markkinointityötä eteenpäin.

Strategiatyökirjan ydin kuvataan yhden sivun strategiakartassa

Yhteistyö Viulevan Päällikön kanssa alkoi huhtikuussa pohjustavasta puhelinkeskustelusta ja lähityöpäivästä. Lähipäiviä pidettiin kuukausittain ja niiden aikana sekä asiakas että Viuleva Päällikkö tekivät lisäksi kotitehtäviä.

Viulevan Päällikön johdolla työstettiin strategiatyökirjaa, johon koottiin markkinointistrategian ainekset. Työpajapäiviin osallistumisen lisäksi asiakkaan panoksena oli lähinnä kommentoida sisältöjä. Kokenut ja asiantunteva päällikkö vie kokonaisuutta eteenpäin itsenäisesti, mutta yhdessä sovitun mukaan.

Strategiatyössä käytiin läpi toimintaympäristön nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä analysoitiin yrityksen ja markkinoinnin mahdollisuuksia nyt ja tulevaisuudessa.

"Nämä ovat asioita, joita yritysjohto pohtii normaalistikin arjessa. Päällikkö kutsuu niitä strategiaksi eikä strategia-sanaa ole tarvis karsastaa. Oli tärkeää käsitellä asiat kokonaisuudessaan ja muodostaa iso kuva", Juha kiteyttää.

Työn edetessä määritettiin ja kirjattiin strategiakarttaan yrityksen olemassaolon tarkoitus: Parannamme metalliteollisuuden ammattilaisten kykyä toteuttaa omaa toimintaansa sovitun mukaisesti. Alle koottiin arvot, jotka ovat pysyviä ja kaikkia valintoja ohjaavia ajattelutapoja. 

Juhan mukaan strategiatyön ja -kartan tärkein anti on päämäärän ja reitin selkeytyminen. Yhdessä muodostettiin visio ja määritettiin edellytykset, joiden pitää täyttyä vision toteutumiseksi. Hyödyllistä oli myös yrityksen menestystekijöiden ja niitä koskevien välitavoitteiden kaivaminen esiin.

Strategiatyön ja -kartan tärkein anti on päämäärän ja reitin selkeytyminen.

Päällikön laatima viestintäsuunnitelma konkretisoi markkinoinnin selkeiksi toimenpiteiksi, joita on helppoa ryhtyä toteuttamaan.

Markkinointiviestintäsuunnitelman toteutus alkoi saman tien

Päällikkö purki välitavoitteet segmenttikohtaisiksi markkinointiviestinnän toimenpiteiksi ja laati viestintäsuunnitelman. Toimenpiteiden kohderyhmä, tavoite, budjetoidut ja toteutuneet eurot sekä mittarit ja aikataulu tulivat selvästi näkyville. Suunnitelma konkretisoi markkinoinnin selkeiksi etapeiksi, joita on helppoa ryhtyä toteuttamaan.

Suunnittelun lomassa Viuleva Päällikkö aloitti nopeasti myös tehtävien toteutuksen Viulevan mainostoimistopalveluiden kanssa. Brändiä haluttiin kirkastaa visuaalisesta identiteetistä lähtien. Logo sai dynaamisen ilmeen ja uusi slogan sinetöi peruslupauksen: konepajan luotettava kumppani

Toukokuisia Pohjanmaan Teollisuus -messuja silmällä pitäen Viuleva kehitti nopealla aikataululla viestintäkanavaksi uutiskirjeen. Myönteisen vastaanoton saanutta uutiskirjettä käytetään jatkossa aktiivisesti tiedottamiseen.

"Viuleva Päällikkö on haastanut ajattelemaan strategisemmin ja kehitämään asiakkuuksia sekä tuotevalikoimaa ja täydentäviä palveluita", Juha kertoo. Myyntityön tehostamiseksi palvelut konseptoitiin ja kuvattiin uusissa esitteissä. Niiden ja muidenkin markkinointimateriaalien suunnittelussa huomioitiin monikäyttöisyys:

"Samoja sisältöjä hyödynnetään viestinnässä monikanavaisesti, mikä on kustannustehokas ja aikaa säästävä toimintatapa", Riikka selventää.

Verkkosivut ovat laskeutumisalusta kaikelle viestinnälle ja siksi on tärkeää, että ne luovat myönteisen kävijäkokemuksen. Tiedon on oltava oikein, ajantasaista, riittävää ja luotettavaa. Sivuston sisältöjä on päivitetty ja paljon uutta on vielä tulossa.

Viulevan Päällikön johdolla viestintä on kehittynyt parissa kuukaudessa harppauksin.

”Ilman Viulevaa Päällikköä ei tällaista olisi tullut tehtyä, vaan markkinoinnista olisi tullut sekamelskaa”, Juha kiteyttää Päällikkö-palvelun antia. 

Yhteistyö jatkuu kesän jälkeen keskittyen johdon sparraukseen ja markkinoinnin toimenpiteiden johtamiseen. Lisäksi Viuleva tuottaa myös jatkossa sisältöjä ja graafista suunnittelua.

Uusi logo ja slogan viestivät

E-P Mig ja Koneen logon perinteinen sininen väri kuvastaa laatua ja luotettavuutta, jotka ovat olleet yrityksen ydinarvot alusta alkaen. Logon perusmuotona esiintyvä kipinällinen versio kuvastaa konepajatoimialaa, yrityksen aktiivista roolia asiakkaiden, toimittajien ja sidosryhmien välisessä kehitystyössä sekä halua ja kykyä edistää osaltaan asiakkaiden liiketoimintaa ja koko toimialan kehitystä.

Strategiatyön tuloksena peruslupaus muotoutui tunnuslauseeksi: konepajan luotettava kumppani -slogan kertoo yrityksen halusta palvella ammattikonepajoja, joiden arvontuotantoon ja menestykseen laitteiden ja niiden toimittajien luotettavuudella, toimintavarmuudella ja suorituskyvyllä on ratkaiseva merkitys.

 

E-P Mig ja Kone käy aktiivista vuoropuhelua asiakkaidensa, päämiestensä ja sidosryhmiensä kanssa ja etsii jatkuvasti parempia ratkaisuja, mikä tekee siitä konepajojen kasvukumppanin.

mig_ja_kone_logo_kipinoilla_jpg

mig_ja_kone_logo_ei_kipinoita_jpg

E-P Mig ja Kone Oy - konepajan luotettav

E-P_Mig_ja_Kone_Oy_käyntikortti_en

E-P_Mig_ja_Kone_Oy_käyntikortti_fi

E-P_Mig_ja_Kone_Oy (2)

E-P_Mig_ja_Kone_Oy (9)

E-P Mig ja Kone Oy konseptiesite - hylly

E-P Mig ja Kone Oy konseptiesite - räätä

E-P Mig ja Kone Oy uutiskirjeen tilaussi

  • Viuleva on Facebook
  • Viuleva on LinkedIn
  • Instagram Social Icon
jasenyritys_2020_150x75_fin.png
Ota yhteyttä!
PALVELUT

VIULEVA | Riikka Autio

+358 (0)50 573 2468

riikka.autio@viuleva.fi

 

Wolffintie 36 F11/25
FI-65200 Vaasa

Y-tunnus 2921691-3

© 2020 Viuleva.

E-P_Mig_ja_Kone_Oy_käyntikortti_fi